In Laposta krijg je alle vrijheid om jouw nieuwsbrief naar eigen wens vorm te geven en in te richten. Je kunt jouw eigen sjabloon ontwikkelen, een kant-en-klaar sjabloon gebruiken dat voor je klaar staat en sjablonen op maat laten ontwikkelen.
In een sjabloon bepaal je alles wat met de opmaak van jouw nieuwsbrief te maken heeft, zoals de structuur in vakken en kolommen, het type blokken, de kleuren, het lettertype en de grootte en dikte voor koppen en teksten. In een sjabloon leg je dat vast, zodat je dit in al jouw nieuwsbrieven kunt gebruiken.
Een sjabloon voorkomt dat je jouw nieuwsbrief elke keer opnieuw moet vormgeven en zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrieven herkenbaar zijn voor je ontvangers. Overigens: omdat Laposta een Nederlands programma is hebben we het altijd over een 'sjabloon', de Nederlandse variant van het Engelstalige 'template'.
(Jouw) Sjablonen in Laposta
Natuurlijk wil je dat jouw nieuwsbrieven er professioneel en goed uitzien. In Laposta heb je vier verschillende manieren om dat te realiseren en in jouw unieke sjabloon en eigen huisstijl te werken. Bij iedere nieuwsbrief die je maakt, kies je (in Stap 3 van Laposta's Zes Stappenplan) jouw gewenste sjabloon om dat wens te vullen in Stap 4.
Tip: in de drag & drop-editor kun je iedere campagne opslaan als jouw eigen sjabloon en je mag een onbeperkt aantal sjablonen bewaren en gebruiken in jouw account.
Optie 1: Beginnen in een leeg sjabloon
Als je kiest voor een leeg sjabloon, dan bouw je zelf in de drag & drop-editor de volledige structuur op. Je definieert de vormgeving voor de weergave van je nieuwsbrief voor desktop en mobiel in de Huisstijl of per inhoudsblok. Als je alleen een tekst in je mail wilt plaatsen, dan kan dat ook.
Om te beginnen de uitleg, de interface, de mogelijkheden. Over alle details is nagedacht. Als grafisch ontwerper ben je kritisch op lettergroottes, interlinie, afstanden, beeldgebruik en alles is mogelijk. Ik vind het een heel fijn programma om mee te werken. Naast mijn eigen nieuwsbrief heb ik er al 3 andere opdrachtgevers mee geholpen. En daarnaast vind ik het logo van Laposta zelfs een mooie afsluiter.

Optie 2: Kant-en-klare sjablonen
De kant-en-klare sjablonen zijn allemaal ontwikkeld door professionele ontwerpers. Ze zijn responsive en worden daarom op een correcte manier weergegeven op alle devices. Je kunt de kant-en-klare sjablonen gratis gebruiken en hiermee direct aan de slag door ze in de drag & drop-editor te vullen met teksten, afbeeldingen, socials en video’s. Je kunt ook nog de structuur en het ontwerp helemaal aanpassen.
Tip: alle kant-en-klare sjablonen vind je in jouw account terug op de pagina Campagnes → Sjablonen → Drag & drop. Je mag een onbeperkt aantal sjablonen (en eigen variaties van de kant-en-klare sjablonen) in jouw account opslaan.
Optie 3: Jouw zelfgemaakte sjabloon importeren
Kun jij zelf een sjabloon ontwerpen en programmeren in html en css? Dan kun je dit sjabloon aanvullen met Laposta-specifieke commando's en importeren in jouw account. We hebben daarvoor voorbeelden, commando’s en richtlijnen voor je op een rij gezet.
Optie 4: Een sjabloon-op-maat laten ontwikkelen
Krijg je jouw sjabloon niet zoals je het hebben wilt? Wil je een nieuwsbrief die voldoet de eisen van digitale toegankelijkheid (WCAG en EEA) of automatisch content (laten) plaatsen vanuit een RSS-feed?
Als je een betaald account hebt, dan kun je onze ontwerpers een professioneel sjabloon op maat laten maken. Je kunt daarbij kiezen uit een ontwerp van het type Charlie of type Joe:
Maak kennis met Joe
Met een sjabloon op maat van het type Joe ga je echt voor pro. Dit type sjabloon wordt door onze ontwerpers op maat vormgegeven en geprogrammeerd, voor desktop en mobiele weergave. Al jouw huisstijlelementen kun je hierin kwijt. Je kunt bovendien automatisch gegenereerde content plaatsen en jouw nieuwsbrief laten voldoen aan alle eisen omtrent digitale toegankelijkheid.

Maak kennis met Charlie
Kies je voor een Charlie, dan laat je een vormgever jouw sjabloon samenstellen in de drag & drop-editor. Je kunt dit steeds zelf vullen met tekst, afbeeldingen, video's en buttons in de drag & drop-editor en ook de structuur en vormgeving daarbij nog aanpassen.
